lørdag 28. mai 2011

Elling Carlsens opptegnelser 13. mai 1873

I morges Kl. 2 skjødt jeg en Bjørn. Da jeg satt inde i min Lugar og var beskjeftiget med istandsættelse af min Garderobe, hørte jeg et gjennemtrengende Nødråb fra den Vagthavende. I det han spadserede langs Styrbords Side ble han overrasket af Bamsen, som satte lige mod ham. Siden han manglet Våben, greb han sin Hue og slyngede den i Øinene på Bjørnen. Han sprang opp på Dækket og skræk om Hjelp. Jeg ilede opp på Dækket, og så Manden stå lamslået af Skræk. Han var således ude af Stand til at forklare hvad som hadde skjedd. Jeg antog at det var en Bjørn. Jeg greb et gevær som hang på Mesanmasten og sprang først om styrbord, men der var ingen Bjørn at se. Deretter løb jeg over til Bagbord, hvor den stod ved Hundeteltet, ca 16 Fods Afstand fra Skibet. Jeg løb imod den på 8 Skridts Afstand, men den ble dog stående rolig. Et Øieblik efter faldt den for en velrettede Kugle i Brystet. Bjørnen blev strax flået, men den var så mager, at den var ganske fri for Spæk.
(Elling Carlsen: Optegnelser fra den østerrikske - ungarske polarekspedition 1872-1874. Kan kjøpes på Svalbard Museum.)

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar